lørdag 16. april 2011

Foccacia bread

Spurte mine venner på facebook om noen hadde en god oppskrift på foccacia brød. Fikk mange gode tilbakemeldinger, som resulterte i min egen variant av foccacia brød. Tok rett å slett en miks ut av de oppskriftene jeg hadde å plukka med meg det jeg ville ha.

Her er det jeg brukte.

Deigen:
1 liter hvetemel
1 pk gjær
2 ts sukker
1/2 ts salt
5 dl vann
4-5 ss olivenolje
1 god neve soltørkede tomater

Elt sammen alt det tørre sammen med vann, og ha i olje og soltørkede tomater til slutt.
La deigen heve i 30 minutter før du fordeler den ut over i en langpanne. Bruk fingertuppene til å lega litt hull på toppen.

Topping:
2 dl olivenolje
Soltørkede tomater
Timian
Rosmarin
Hvitløk
Grovsalt

Hell over oljeblandingen å strø over med soltørkede tomater til slutt. La den få etterheve i 15-20 minutter før den stekes på 200 grader i 25-30 minutter.

Resultatet står nå i ovnen. 
Lukter alldeles nydelig, og gleder meg til å smake!



 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...